Gode muligheder for motion

Måske du gerne vil i gang med at dyrke motion og få en stærkere og sundere krop, men ikke ved hvor du skal begynde? Kosten har helt klart en rigtig stor indflydelse på en sund krop, men træningen er også vigtig! Når du træner og har gjort det godt, kan det være med til at du automatisk får lyst til at spise lidt sundere. Og på den måde får træningen altså også en rigtig stor indflydelse på en sund krop, og for den sags skyld en stærk krop. Når du endelig kommer i gang med at træne og spise sundere, får du automatisk mere energi til kroppen, hvilket kan være med til at gøre, at du har endnu mere overskud til at fortsætte de nye gode vaner. Der er ingen der siger, at man behøver at starte hårdt ud på at træne 3 gange om ugen og droppe alle søde sager. Det er vigtigt, at man starter stille og roligt ud, og evt. fjerne små dårlige vaner lidt efter lidt, og gør hvad der er rart for en selv. Er det ikke rart, holder det ikke længe.

Cardio-træning er den mest populære måde blandt folk at komme i form på, men det kan være en ide at blande det med lidt styrketræning, for at få de bedste resultater. Dette betyder ikke at du skal bruge mange penge på medlemskab i fitness, men blot lidt træning på en måtte fx hjemme i stuen. Selve ordet “cardio” stammer fra det græske ord “kardio” som betyder “hjerte”. Cardio-træning er altså bl.a. løb, cykling mm. som får pulsen op, hvilket “træner hjertet”. Men inden man begynder på fx at løbe og løfte tunge vægte i fitness, så kan det være en idé at få lagt en “grundform”, som kan hjælpe en med ikke at udvikle skader. Svømning og Yoga er også cardiotræning og de er nogle af de bedste former for en “start”, da de er skånsomme for kroppen og giver en god grundform.

Svømning

Kroppens led og muskler bliver ikke lige så hurtigt belastet i vandet når du svømmer, som hvis du fx er i fitness og skal løfte tunge vægte. Hvis du bruger bare en time, eller kortere/længere tid, i dit tempo og med alle de pauser du har brug for. Så får kroppen faktisk en hel del motion. Når du svømmer, også selvom det bare er stille og roligt, så bliver hele kroppen og de forskellige muskler brugt meget mere end du måske lige tror. Dette kan være med til at ligge en perfekt grundform og give en stærkere krop. Selvfølgelig er det nemmest at finde et fitness i nærheden, men der ligger altså rigeligt med svømmehaller omkring i landet eller kan du blot svømme i åbent vand som mange triatleter, det kræver bare du har et par gode svømmebriller til triatleter og generel svømning på åbent vand samt en god triatlon våddragt. Og ja, det kan altså godt betale sig at køre lige 10 minutter ekstra for en smuttur i svømmehallen. Om det så er i offentligt åbent eller til holdsvømning. H

Yoga

Yoga er fysisk hårdt og mentalt afslappende, og sådan er det jo også med mange andre sportsgrene. Men yoga er noget helt særligt, for med mærkelige og virkelig hårde stillinger formår du at får trænet hele kroppen og samtidigt bliver du vanvittigt smidig. Yoga har en utroligt afstressende effekt og det giver en mulighed for at tage et skridt væk fra den travle hverdag. Man får en utroligt stærk base at starte ud fra fx inden man starter i fitness og skal begynde at løfte lidt tungere vægte, så man ikke har lige så let til skader. Yoga kan laves hjemme i stuen med en simpel video, fx fundet på internettet, men man kan også gå til holdyoga. Alle burde få yoga ind i deres ind deres hverdag på et mindre eller større plan.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.